Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the loginizer domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/svvartpq/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Administrație eficientă și management performant – Iulian Hatmanu

Administrație eficientă și management performant

Ce înseamnă pentru tine o administrație performantă?

  1. Mai mulți bani pentru ceea ce contează pentru tine, în așa fel încât resursele de care dispunem în sectorul 1 să se reflecte în calitatea vieții resimțite de noi toți.
  2. Investiții pentru dezvoltare în domeniile importante pentru cetățeni
  3. HUB de Inteligență Artificială dedicată învățământului și administrației din Sectorul 1
  4. Digitalizare și Smart City
  5. Performanță organizatorică și individuală în administrația publică
  6. Transparență până la capăt

Sectorul 1, sectorul administrației eficiente și managementului performant

Contextul actual și Viziunea

Realitatea anului 2024- administrare deficitară și slabă capacitate instituțională!

Din totalul veniturilor bugetare, Primăria Sectorului are sub control, ca venituri proprii, aproximativ 34% din totalul bugetului, restul reprezentând diferite forme de transferuri de la bugetul de stat. Acest procent este o proporție foarte mare pentru administrația publică locală românească și semnalează faptul că autoritățile locale din sector se bucură de unul din cele mai înalte grade de autonomie financiară din România.

Vedem însă cum este valorificată această autonomie financiară ridicată. Marea problemă a bugetului Sectorului 1 o reprezintă cheltuielile, având în vederea faptul că după 11 luni acestea sunt realizate numai în proporție de 2/3, iar cheltuielile de investiții au un grad de execuție îngrijorător de numai 44% din sumele propuse. Cu alte cuvinte, ne aflăm în situația în care Primăria Sectorului 1 are resurse de peste 260 milioane de euro anual, are unul dintre cele mai mari grade de autonomie financiară din țară.

Ce primesc cetățenii?

Ne confruntăm cu o administrație lipsită de capacitate și de interes real pentru binele cetățenilor, ceea ce conduce la risipă de resurse și, mai ales, la risipă de oportunități.

Execuția cheltuielilor bugetare este slabă în majoritatea cazurilor și, cu precădere, în ceea ce privește capitolele de cheltuieli de capital (44%) și cheltuieli cu bunurile și serviciile (68,5%), motivul principal fiind administrarea deficitară a procesului de achiziții publice și a managementului proiectelor de investiții. Totodată, se poate observa caracteristica fundamentală a administrațiilor PSD: ponderea semnificativă și în creștere a cheltuielilor de personal (i.e. peste 20%), în condițiile în care salarizarea profesorilor din învățământul preuniversitar nu mai tranzitează acum bugetele locale.

Nivelul scăzut de execuție a cheltuielilor bugetare explică foarte bine posibilitatea actualei administrații publice locale a Sectorului 1 de a avea excedente bugetare din anii anteriori de dimensiuni care să le permită vărsăminte pentru finanțarea cheltuielilor de capital (doar în acest an de peste 260 mil Lei, i.e. peste 23% din veniturile totale ale bugetului anual și care rămân și ele neutilizate). Cheltuielile efective de investiții sunt cu 100 milioane Lei sub aceste vărsăminte. Acest lucru înseamnă că fenomenul execuțiilor proaste este unul cronic și că s-au acumulat de-a lungul timpului excedente semnificative – deși aparent ar apărea ca o “economie”, acest fenomen reflectă ratarea unor oportunități mari (ai resurse, dar nu ești capabil să le folosești) determinate de proasta administrare și slaba capacitate instituțională.

Analiza cheltuielilor bugetare în funcție de clasificare funcțională arată alte anomalii (de programare/planificare a cheltuielilor și de execuția acestora). Astfel surprinde ponderea mică a cheltuielilor pentru învățământ și mai ales gradul lor de execuție foarte scăzut, la fel ca și în cazul capitolului – esențial de altfel pentru o primărie – de servicii și dezvoltare publică, locuințe, mediu și ape. Concluzia este evidentă: actuala administrație publică locală a Sectorului 1 își bate joc de resursele financiare foarte importante pe care le are la dispoziție și de care astfel bucureștenii care locuiesc în această zonă nu beneficiază.

Ce vă propunem?

  • Schimbarea de paradigmă ce trebuie să aibă loc astfel încât resursele de care dispunem la nivel local să se reflecte mai apoi în calitatea vieții resimțite de noi toți.
  • Planificarea bugetară și un controlul financiar demne de secolul 21. Vom gestiona serviciile publice măsurând performanța și eficiența, vom investi pentru formarea personalului, vom transparentiza activitatea primăriei și a structurilor din subordine și vom furniza servicii publice de calitate pentru și împreună cu cetățenii.

Servicii publice de calitate pentru și împreună cu cetățenii

Primăria secolului 21, digitalizată și inovativă

Serviciile oferite de către administrația publica locala trebuie sa răspundă nevoilor și așteptărilor cetățenilor, să ducă în final la creșterea satisfacției acestora atunci când interacționează cu autoritatea locală.

Timpul necesar pentru rezolvarea problemelor ce țin de Primărie trebuie redus și este un criteriu esențial pentru evaluarea activității administrației publice locale!

Calitatea serviciilor publice oferite cetățenilor Sectorului 1 din București este strâns legată de accesul rapid la acestea și de timpul cheltuit pentru a le obține. Problemele legate de debirocratizare, simplificare și digitalizare sunt extrem de importante.

Este momentul ca Sectorul 1 să fie, cu adevărat, sectorul secolului 21.

În ciuda bugetului și a resurselor de care se bucură Sectorul 1, actuala administrație publică locală:

  • NU reușește să rezolve probleme sistemice de la nivel local (ex. dezvoltarea urbanistică haotică a sectorului);
  • NU excelează în domeniul în care are potențialul să devină punctul de reper pentru România și chiar pentru alte orașe din Europa.

Pentru a rezolva anumite probleme urgente din Sectorul 1, dar și din cadrul administrației publice locale, pentru a avansa în secolul 21 și pentru a deveni competitivi în raport cu alte capitale europene, digitalizarea va juca un rol esențial pentru Sectorul 1.

Cifrele eșecului vorbesc foarte clar despre contextul în care ne aflăm. Conform Indicelui Economiei și Societății Digitale din 2019, România se clasează pe penultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice. În plus, conform unei analize din 2019 a Universității din Singapore, Bucureștiul s-a poziționat pe locul 85 din 102 în clasamentul Smart City, majoritatea orașelor europene clasându-se în prima jumătate a ierarhiei (de exemplu, Amsterdam, Viena, Londra, Berlin, Paris).

Nici nu am putea începe să vorbim despre conceptul de Smart City atâta timp cât, până la acest moment, orice încercare de digitalizare a serviciilor publice de la nivel local a fost realizată neunitar, cu aplicații, platforme și sisteme create punctual pentru anumite funcționalități, instrumente care nu sunt gândite ca părți dintr-o strategie de dezvoltare a unui Oraș Inteligent sau nu sunt integrate într-un ecosistem.

Digitalizarea a fost un subiect adresat superficial, fără o analiză sau strategie integratoare până la acest moment, dovadă fiind chiar site-ul Primăriei Sectorului 1 care, la secțiunea despre digitalizare, vorbește de lansarea unui grup de lucru în acest sens abia acum, în 2020, an electoral. Digitalizarea nu este un subiect de campanie. Digitalizarea nu este un subiect folosit pentru a mai crea o aplicație rătăcită în speranța de a câștiga voturi.

Acesta este un concept pe care administrația publică locală va trebui să îl gândească orizontal, prin integrarea în toate ariile esențiale pentru dezvoltarea Sectorului 1. Abordată strategic, digitalizarea ne-ar putea plasa în topul orașelor la nivel internațional, având în vedere resursele umane și financiare de care dispunem sau care ar putea fi mobilizate.

Ce vă propunem?

  • Conectarea bazelor de date și a serviciilor informatizate atât la nivelul Primăriei Sectorului 1, cât și între aceasta și celelalte primării de sector, precum și cu Primăria Generală a Municipiului București, astfel încât să fie minimizat timpul și efortul cetățenilor. Primăria Sectorului 1 va fi parte din procesul de fundamentare și implementare a unei strategii comune și eficiente de digitalizare împreună cu tot Bucureștiul și cu județul Ilfov;
  • Indicatorii de acces și de consum de timp pentru cetățeni vor fi printre cei mai importanți monitorizați în cadrul sistemului de management pe bază de performanță la nivelul Primăriei Sectorului 1;
  • Va fi instituit un program special de debirocratizare și simplificare – evident acolo unde legislația în vigoare permite (din păcate multe aspecte birocratice sunt impuse de legislație și nu pot fi remediate radical la nivelul administrației publice locale);
  • Va fi instituit un sistem de verificare prealabilă al proiectelor hotărârilor de Consiliu Local Sector 1 din punctul de vedere al simplificării, debirocratizării și compatibilității cu sistemele digitale existente, pentru a evita un flux nou de decizii administrative care cresc sarcina birocratică;
  • Susținerea politicilor, instrumentelor și proiectelor de prevenire a corupției în administrația locală – de exemplu diseminarea și aplicarea metodologiei anticorupție “Insule de Integritate”, prin care primarii sunt sprijiniți să acționeze ca manageri și reformatori instituționali; implementarea standardului ISO 37001:2016 – sistemele de management anti-mită.
  • Standardele ISO in principal sunt o sursa buna de inspirație pentru eficientizarea administrației publice locale. Pentru administrația publica locala, cadrul general se fixează cu ISO 18091, dezvoltarea sustenabilă cu ISO 37101, modelele operaționale de Smart City cu ISO 37106, performanța și eficacitatea modelelor sunt evaluate si monitorizate cu ISO 37120, infrastructură Smart City cu ISO 37161.

Planificare bugetară și finanțarea investițiilor

Primăria Sectorului 1 – motor de dezvoltare

O abordare adaptată anului 2020 și secolului 21

In următorii 4 ani,  cheltuielile din Primăria Sectorului 1 se vor optimiza, iar bugetul de investiție va reprezintă cel puțin 30% din bugetul total, si se va realiza integral.

O administrație publică locală eficientă pentru Sectorul 1 presupune, în primul rând, tranziția la un nou sistem de planificare și programare bugetară prin adoptarea bugetului de performanță pe bază de programe, dar și aplicarea, prin digitalizare, a unui sistem de evaluare comparativă a performanței cheltuielilor de funcționare.

Astfel, îmbunătățirile se vor putea vedea în următoarele puncte:

  • se va trasa o legătură clară și măsurabilă între resursele utilizate și rezultatele obținute,
  • va fi realizată o structură a bugetului mai transparentă și mai ușor de înțeles pentru cetățeni și
  • va fi realizată o bază solidă și versatilă pentru introducerea managementului bazat pe performanța personalului din Primăria Sectorului 1.

Tranziția spre un sistem modern de planificare și monitorizare financiară se bazează și pe realizarea unui audit independent comprehensiv asupra activităților Primăriei Sectorului 1.

Auditul va corela datele de execuție bugetară cu datele de bilanț, cu bugetele structurilor din subordine, cu activitatea serviciilor și departamentelor de management al investițiilor publice și de achiziții publice, pentru a obține o imagine clară a situației programării și execuției bugetare și identificarea motivelor sub-utilizării cronice a resurselor existente.

Prin modernizarea, profesionalizarea și transparentizarea sistemului de gestiune și verificare financiară Primăria Sectorului 1 va putea obține resursele pentru finanțarea marilor nevoi de infrastructură de educație, sănătate, mediu și servicii sociale. Sursele de finanțare a investițiilor publice vor fi atât excedentul operațional al bugetului propriu și fondurile europene cât și, prin creșterea credibilității financiare, instituții financiare internaționale (BERD, BEI, Banca Consiliului Europei), împrumuturi clasice bancare sau direct de pe piețele de capital și chiar parteneriate public-private, în condiții stricte de atribuire competitivă, transparență contractuală și evaluare atentă a eficacității și angajamentelor asumate pe termen lung.

Vom urmări cu prioritate creșterea capacității tehnice a departamentului specializat în fundamentarea, finanțarea și implementarea proiectelor de investiții, la nivelul cerut de o capitală europeană. Incapacitatea de a fundamenta, finanța și implementa proiecte majore de investiții este una din principalele probleme de guvernanță și management la nivelul Primăriei Sectorului 1 .

Gestionarea serviciilor publice pentru performanță și eficiență

Servicii publice pentru cetățenii Sectorului 1!

Acest subiect reprezintă unul dintre cele mai sensibile moșteniri ale administrațiilor de până acum din București. Ce ne-am propus:

  • Fundamentarea (în urma unei dezbateri publice adevărate) și implementarea unei politici publice adecvate în ceea ce privește modul de organizare a serviciilor publice, inclusiv raportul dintre cele furnizate de Primăria Sectorului 1 și cele externalizate;
  • Introducerea indicatorilor de performanță pentru toate serviciile publice, indiferent de forma de gestionare și publicarea periodică ai acestora – cel puțin anual. Indicatorii de performanță trebuie să reflecte atât eficacitatea furnizării serviciilor (calitatea serviciului, accesul la serviciu, satisfacția consumatorului), cât și eficiența acestora (resurse umane, materiale, financiare utilizate pentru un anumit nivel de calitate al serviciului);
  • Implementarea open data pentru indicatorii precizați în ISO 37120- Indicatori de performanță pentru serviciile orășenești și calitatea vieții;
  • Implementarea standardului ISO 37001:2016 privind sistemele de management anti-mită;
  • Implementarea de mecanisme eficace de planificare participativă a nivelului calitativ al furnizării serviciilor publice – la care să participe cetățenii în calitate de consumatori/contribuabili, precum și entitățile direct interesate, prin crearea de grupuri consultative cetățenești și responsabilizarea administrației publice locale;

Transparența totală a activității de gestionare a serviciilor publice, prin publicarea contractelor (ex. contractele de achiziții publice ce depășesc valoarea de 10000/25000 Euro).

Capital uman pentru viitor

Creșterea nivelului profesional al angajaților Primăriei Sectorului 1

Există domenii în care angajații Primăriei semnează contracte fără sa înțeleagă modul de elaborare al studiilor de fezabilitate, al devizelor sau rapoartelor de evaluare, în special în domenii sensibile gen Investiții sau Achiziții. Orice sumă cheltuită de Primăria Sectorului 1 trebuie justificată și asumată de către angajați. Se impune angrenarea angajatilor specializați in programe de formare profesionale care sa crească nivelul de cunoștințe si calificare al acestora.

Premisa de la care plecăm este cea de încredere. Considerăm că toți funcționarii publici și personalul contractual din Primăria Sectorului 1 sunt acolo pentru a fi în slujba cetățeanului.

Ce înseamnă management de performanță în administrația publică? Servicii profesionale și competențe.

Având în vedere și rolul jucat de personalul Primăriei în creșterea capacității instituționale a administrației publice, plecăm, de asemenea, de la premisa că toate persoanele vor fi de acord cu introducerea prioritară a elementelor cheie ale managementului de performanță:

  • Pe baza sistemului nou de bugetare pe programe se vor defalca sarcini cantitative/calitative reflectate de indicatori de performanță pentru principalele departamente/direcții/servicii ale Primăria Sectorului 1. Evaluarea personalului se va face pe baza îndeplinirii acestor indicatori. Rezultatul evaluării anuale va fi public și angajații care nu obțin calificativul satisfăcător vor fi realocați sau disponibilizați, strict în condițiile legii și respectându-le integral drepturile;
  • Recrutarea și promovarea se va face prin concurs organizat corect și menit să scoată în evidență competențele și nu capacitatea de memorare a legilor, astfel încât principiile meritocratice să aibă prioritate absolută. Scopul fundamental este atragerea unor profesioniști de mare calitate în Primăria Sectorului 1. Un obiectiv esențial, așadar, va fi asigurarea transparenței totale a procesului de recrutare și promovare, indiferent de nivelul postului;
  • Introducerea elementelor de salarizare pe bază de performanță în cazul funcțiilor de conducere, de la nivel de director în sus. Pentru aceste poziții setul de indicatori de performanță utilizați la evaluare va funcționa ca un autentic contract de performanță utilizat în cazul companiilor municipale;
  • Dimensionarea corectă și rațională a necesarului de personal al Primăriei Sectorului 1 în raport cu nevoile de furnizare a serviciilor publice la un nivel calitativ corespunzător, al resurselor financiare disponibile și al unei încărcări normale a zilei de lucru;
  • Introducerea unor poziții noi în ștatul de funcții: manager de proiect și manager de program bugetar (ultimul va putea fi asimilat cu poziția de director);
  • Dezvoltarea de programe de conștientizare care acoperă probleme precum misiunea, viziunea, valorile, angajamentul, etica și integritatea;
  • Evaluarea satisfacției personalului și / sau a climatului organizațional al administrației publice locale;
  • Implicarea personalului în activități inovative de îmbunătățire și automatizare a serviciilor oferite de către administrația publică locală cetățenilor, precum și a activităților proprii.

Transparență până la capăt

Primăria “de sticlă”

Vom implementa următoarele măsuri pentru asigurarea transparenței administrației publice locale:

  • Audit general al administrației publice a Sectorului 1 și comunicarea rezultatelor publicului larg;
  • Publicarea pe site-ul Primăriei Sector 1 toate contractele încheiate cu furnizorii si clienții instituției. Eliminarea din cadrul contractelor a clauzelor de confidențialitate.
  • Democratizarea planificării bugetului – pe baza noului sistem vor fi mai ușor de organizat dezbateri largi cu cetățenii, ONG-urile, mediile profesionale, mediul de afaceri în ceea ce privește pregătirea bugetului pentru anul următor. Creșterea participării cetățenești la planificarea și monitorizarea bugetului este un element esențial al programului nostru;
  • Prezentarea publică a rapoartelor financiar-bugetare anuale, inclusiv organizarea de dezbateri vor fi priorități;
  • Publicarea detaliată pe site-ul Primăriei Sector 1 a investițiilor pentru creșterea calității vieții cetățenilor, structurate în Planul de Investiții de Capital (PIC), precum și a evaluărilor anuale și multianuale a randamentului investițiilor realizate din bani publici;
  • Implementarea open data pentru indicatorii precizați în ISO 37120- Indicatori de performanță pentru serviciile orășenești și calitatea vieții si publicarea periodica a valorilor acestora;
  • Dezbaterile publice se vor axa în special pe Planul de Investiții de Capital, care însoțește fiecare buget anual. Noul sistem de buget de performanță va utiliza în mod corect mecanismul creditelor de angajament, ceea ce va permite finanțarea regulată, suficientă și conform programării a proiectelor de investiții, fără a genera supra angajare de cheltuieli, care generează datorii. Planul de Investiții de Capital va cuprinde toate proiectele de investiții stabilite de strategia de dezvoltare a Sectorului 1 corelată cu strategia de dezvoltare a întregului București, indiferent de modul de finanțare, permițând nu numai o viziune unitară a dezvoltării, ci și corelarea resurselor existente cu investițiile în derulare;
  • Aplicarea dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică nu doar în litera sa, ci și în spiritul său – deschidere pentru grupurile civice, asociațiile și fundațiile care doresc să participe la procesul de elaborare și adoptare a actelor normative la nivelul Consiliului Local Sector 1;
  • Întâlniri periodice cu locuitorii din cartiere pentru prezentarea priorităților și acțiunilor administrației publice pentru soluționarea problemelor structurale din respectivele cartiere, inclusiv prezentarea stadiului investițiilor care au relevanță pentru locuitorii respectivelor cartiere.