loginizer
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/svvartpq/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114Ce înseamnă pentru tine o administrație performantă?
Sectorul 1, sectorul administrației eficiente și managementului performant
Realitatea anului 2024- administrare deficitară și slabă capacitate instituțională!
Din totalul veniturilor bugetare, Primăria Sectorului are sub control, ca venituri proprii, aproximativ 34% din totalul bugetului, restul reprezentând diferite forme de transferuri de la bugetul de stat. Acest procent este o proporție foarte mare pentru administrația publică locală românească și semnalează faptul că autoritățile locale din sector se bucură de unul din cele mai înalte grade de autonomie financiară din România.
Vedem însă cum este valorificată această autonomie financiară ridicată. Marea problemă a bugetului Sectorului 1 o reprezintă cheltuielile, având în vederea faptul că după 11 luni acestea sunt realizate numai în proporție de 2/3, iar cheltuielile de investiții au un grad de execuție îngrijorător de numai 44% din sumele propuse. Cu alte cuvinte, ne aflăm în situația în care Primăria Sectorului 1 are resurse de peste 260 milioane de euro anual, are unul dintre cele mai mari grade de autonomie financiară din țară.
Ce primesc cetățenii?
Ne confruntăm cu o administrație lipsită de capacitate și de interes real pentru binele cetățenilor, ceea ce conduce la risipă de resurse și, mai ales, la risipă de oportunități.
Execuția cheltuielilor bugetare este slabă în majoritatea cazurilor și, cu precădere, în ceea ce privește capitolele de cheltuieli de capital (44%) și cheltuieli cu bunurile și serviciile (68,5%), motivul principal fiind administrarea deficitară a procesului de achiziții publice și a managementului proiectelor de investiții. Totodată, se poate observa caracteristica fundamentală a administrațiilor PSD: ponderea semnificativă și în creștere a cheltuielilor de personal (i.e. peste 20%), în condițiile în care salarizarea profesorilor din învățământul preuniversitar nu mai tranzitează acum bugetele locale.
Nivelul scăzut de execuție a cheltuielilor bugetare explică foarte bine posibilitatea actualei administrații publice locale a Sectorului 1 de a avea excedente bugetare din anii anteriori de dimensiuni care să le permită vărsăminte pentru finanțarea cheltuielilor de capital (doar în acest an de peste 260 mil Lei, i.e. peste 23% din veniturile totale ale bugetului anual și care rămân și ele neutilizate). Cheltuielile efective de investiții sunt cu 100 milioane Lei sub aceste vărsăminte. Acest lucru înseamnă că fenomenul execuțiilor proaste este unul cronic și că s-au acumulat de-a lungul timpului excedente semnificative – deși aparent ar apărea ca o “economie”, acest fenomen reflectă ratarea unor oportunități mari (ai resurse, dar nu ești capabil să le folosești) determinate de proasta administrare și slaba capacitate instituțională.
Analiza cheltuielilor bugetare în funcție de clasificare funcțională arată alte anomalii (de programare/planificare a cheltuielilor și de execuția acestora). Astfel surprinde ponderea mică a cheltuielilor pentru învățământ și mai ales gradul lor de execuție foarte scăzut, la fel ca și în cazul capitolului – esențial de altfel pentru o primărie – de servicii și dezvoltare publică, locuințe, mediu și ape. Concluzia este evidentă: actuala administrație publică locală a Sectorului 1 își bate joc de resursele financiare foarte importante pe care le are la dispoziție și de care astfel bucureștenii care locuiesc în această zonă nu beneficiază.
Ce vă propunem?
Serviciile oferite de către administrația publica locala trebuie sa răspundă nevoilor și așteptărilor cetățenilor, să ducă în final la creșterea satisfacției acestora atunci când interacționează cu autoritatea locală.
Timpul necesar pentru rezolvarea problemelor ce țin de Primărie trebuie redus și este un criteriu esențial pentru evaluarea activității administrației publice locale!
Calitatea serviciilor publice oferite cetățenilor Sectorului 1 din București este strâns legată de accesul rapid la acestea și de timpul cheltuit pentru a le obține. Problemele legate de debirocratizare, simplificare și digitalizare sunt extrem de importante.
Este momentul ca Sectorul 1 să fie, cu adevărat, sectorul secolului 21.
În ciuda bugetului și a resurselor de care se bucură Sectorul 1, actuala administrație publică locală:
Pentru a rezolva anumite probleme urgente din Sectorul 1, dar și din cadrul administrației publice locale, pentru a avansa în secolul 21 și pentru a deveni competitivi în raport cu alte capitale europene, digitalizarea va juca un rol esențial pentru Sectorul 1.
Cifrele eșecului vorbesc foarte clar despre contextul în care ne aflăm. Conform Indicelui Economiei și Societății Digitale din 2019, România se clasează pe penultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice. În plus, conform unei analize din 2019 a Universității din Singapore, Bucureștiul s-a poziționat pe locul 85 din 102 în clasamentul Smart City, majoritatea orașelor europene clasându-se în prima jumătate a ierarhiei (de exemplu, Amsterdam, Viena, Londra, Berlin, Paris).
Nici nu am putea începe să vorbim despre conceptul de Smart City atâta timp cât, până la acest moment, orice încercare de digitalizare a serviciilor publice de la nivel local a fost realizată neunitar, cu aplicații, platforme și sisteme create punctual pentru anumite funcționalități, instrumente care nu sunt gândite ca părți dintr-o strategie de dezvoltare a unui Oraș Inteligent sau nu sunt integrate într-un ecosistem.
Digitalizarea a fost un subiect adresat superficial, fără o analiză sau strategie integratoare până la acest moment, dovadă fiind chiar site-ul Primăriei Sectorului 1 care, la secțiunea despre digitalizare, vorbește de lansarea unui grup de lucru în acest sens abia acum, în 2020, an electoral. Digitalizarea nu este un subiect de campanie. Digitalizarea nu este un subiect folosit pentru a mai crea o aplicație rătăcită în speranța de a câștiga voturi.
Acesta este un concept pe care administrația publică locală va trebui să îl gândească orizontal, prin integrarea în toate ariile esențiale pentru dezvoltarea Sectorului 1. Abordată strategic, digitalizarea ne-ar putea plasa în topul orașelor la nivel internațional, având în vedere resursele umane și financiare de care dispunem sau care ar putea fi mobilizate.
Ce vă propunem?
Primăria Sectorului 1 – motor de dezvoltare
O abordare adaptată anului 2020 și secolului 21
In următorii 4 ani, cheltuielile din Primăria Sectorului 1 se vor optimiza, iar bugetul de investiție va reprezintă cel puțin 30% din bugetul total, si se va realiza integral.
O administrație publică locală eficientă pentru Sectorul 1 presupune, în primul rând, tranziția la un nou sistem de planificare și programare bugetară prin adoptarea bugetului de performanță pe bază de programe, dar și aplicarea, prin digitalizare, a unui sistem de evaluare comparativă a performanței cheltuielilor de funcționare.
Astfel, îmbunătățirile se vor putea vedea în următoarele puncte:
Tranziția spre un sistem modern de planificare și monitorizare financiară se bazează și pe realizarea unui audit independent comprehensiv asupra activităților Primăriei Sectorului 1.
Auditul va corela datele de execuție bugetară cu datele de bilanț, cu bugetele structurilor din subordine, cu activitatea serviciilor și departamentelor de management al investițiilor publice și de achiziții publice, pentru a obține o imagine clară a situației programării și execuției bugetare și identificarea motivelor sub-utilizării cronice a resurselor existente.
Prin modernizarea, profesionalizarea și transparentizarea sistemului de gestiune și verificare financiară Primăria Sectorului 1 va putea obține resursele pentru finanțarea marilor nevoi de infrastructură de educație, sănătate, mediu și servicii sociale. Sursele de finanțare a investițiilor publice vor fi atât excedentul operațional al bugetului propriu și fondurile europene cât și, prin creșterea credibilității financiare, instituții financiare internaționale (BERD, BEI, Banca Consiliului Europei), împrumuturi clasice bancare sau direct de pe piețele de capital și chiar parteneriate public-private, în condiții stricte de atribuire competitivă, transparență contractuală și evaluare atentă a eficacității și angajamentelor asumate pe termen lung.
Vom urmări cu prioritate creșterea capacității tehnice a departamentului specializat în fundamentarea, finanțarea și implementarea proiectelor de investiții, la nivelul cerut de o capitală europeană. Incapacitatea de a fundamenta, finanța și implementa proiecte majore de investiții este una din principalele probleme de guvernanță și management la nivelul Primăriei Sectorului 1 .
Servicii publice pentru cetățenii Sectorului 1!
Acest subiect reprezintă unul dintre cele mai sensibile moșteniri ale administrațiilor de până acum din București. Ce ne-am propus:
Transparența totală a activității de gestionare a serviciilor publice, prin publicarea contractelor (ex. contractele de achiziții publice ce depășesc valoarea de 10000/25000 Euro).
Creșterea nivelului profesional al angajaților Primăriei Sectorului 1
Există domenii în care angajații Primăriei semnează contracte fără sa înțeleagă modul de elaborare al studiilor de fezabilitate, al devizelor sau rapoartelor de evaluare, în special în domenii sensibile gen Investiții sau Achiziții. Orice sumă cheltuită de Primăria Sectorului 1 trebuie justificată și asumată de către angajați. Se impune angrenarea angajatilor specializați in programe de formare profesionale care sa crească nivelul de cunoștințe si calificare al acestora.
Premisa de la care plecăm este cea de încredere. Considerăm că toți funcționarii publici și personalul contractual din Primăria Sectorului 1 sunt acolo pentru a fi în slujba cetățeanului.
Ce înseamnă management de performanță în administrația publică? Servicii profesionale și competențe.
Având în vedere și rolul jucat de personalul Primăriei în creșterea capacității instituționale a administrației publice, plecăm, de asemenea, de la premisa că toate persoanele vor fi de acord cu introducerea prioritară a elementelor cheie ale managementului de performanță:
Primăria “de sticlă”
Vom implementa următoarele măsuri pentru asigurarea transparenței administrației publice locale:
Ⓒ 2024 Iulian Hatmanu • Partidul REPER