Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the loginizer domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/svvartpq/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpforms-lite domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/svvartpq/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Sectorul 1, sectorul care prioritizează sănătatea – Iulian Hatmanu

Sectorul 1, sectorul care prioritizează sănătatea

De ce este important pentru tine să locuiești într-un sector care prioritizează sănătatea?

  • Servicii medicale complete, acolo unde și când este nevoie de ele într-un sistem integrat ce pornește de la prevenție și medicină primară.
  • Vom facilita dezvoltarea de centre medicale într-o acoperire echilibrată a teritoriului, cu componente de medicină primară și centre de permanență, ca suport real al sănătății publice, într-un mod eficient care concentrează efortul din spitale pe pacienții care au cea mai multă nevoie.
  • În sectorul se va construi un spital modern. Un spital însă cu adevărat determinat de nevoi bine înțelese, adaptat poziției în sistemul de sănătate al sectorului, pe măsura bugetului de investiții dar și a bugetului de cheltuieli al sectorului 1. Un spital care să și funcționeze după inaugurare, nu un alt monument părăsit al grandomaniei PSD.
  • Cele 4 spitale existente delegate în gestiunea Sectorului 1 vor rămâne esențiale în rețeaua de sănătate a sectorului 1, modernizate pentru viitor.
  • Centru Medical Caraiman va fi recalibrat financiar pentru a servi scopului principal, de servicii medicale pentru cazurile sociale și pacienții neasigurați, în strânsă integrare cu DGASPC.
  • Prevenția și educația pentru sănătate vor începe din școală, prin programe dedicate elevilor și vor continua pentru toate categoriile de vârstă, pentru promovarea unui stil de viață activ și sănătos.
  • Vom sprijini atragerea și integrarea în sectorul 1 a absolvenților de profil medical, competenți și implicați în bunăstarea comunității.

Vom eficientiza și face transparentă cheltuirea banului public în domeniul sănătății, vom elimina risipa și frauda și vom redirecționa resursele pentru atingerea obiectivelor de mai sus.

Context și viziune

Sănătatea cetățenilor este fundamentală, iar una dintre misiunile de bază ale administrației publice este implementarea operațională a serviciilor și proceselor necesare care să aibă ca finalitate asigurarea dreptului la sănătate al fiecărui om. În prezent, constatăm că sistemul medical din România este, el însuși, bolnav.

Vorbim aici de corupție, de infrastructură spitalicească insuficientă și într-un stadiu ridicat de degradare, de subfinanțare, de absența consumabilelor vitale pentru buna desfășurare a actului medical, de lipsa unei viziuni coerente de ansamblu asupra nevoilor din sistem, de absența sau calitatea extrem de slabă a digitalizării, acolo unde ea totuși există, de nerespectarea standardelor de igienă și securitate, de plecarea masivă din sistem a personalului calificat și lista poate continua.

Toți acești factori creează un climat de neîncredere în serviciile medicale publice și o stare de vulnerabilitate extremă pentru categoriile sociale cu venituri mici, care nu își pot permite să apeleze la serviciile medicale oferite de sistemul privat.

Natura problemelor cu care se confruntă sistemul medical face ca soluțiile să necesite coordonarea eforturilor instituțiilor abilitate de la toate nivelurile administrației publice locale sau centrale.

Viziunea REPER este ca Sectorul 1 să devină un pol de bune practici la nivelul regiunii București-Ilfov, precum și al întregii țări. Sectorul 1 are resursele umane și financiare pentru atingerea acestui obiectiv.

Obiective strategice pentru sănătatea locuitorilor din Sectorul 1

Printre prioritățile unei administrații locale în domeniul sănătatea trebuie să se regăsească următoarele obiective concrete:

  • Cartografierea serviciilor medicale din sector, atât a celor de stat, cât și a celor private. Realizarea unei interconectări între servicii: medicii de familie cu ambulatoriu de specialitate, spitale etc.;
  • Inventarierea și auditarea unităților medicale în competența Primăriei Sectorului 1, urmată de decizii strategice de management de portofoliu pe termen scurt și mediu (considerând tranziția spre altă paradigmă de servicii medicale în zona metropolitană București și nivelul de finanțare a sistemului de sănătate);
  • Susținem implementarea unui sistem integrat pentru departamentele financiar-contabilitate, bugetare și raportare, achiziții și gestiunea investițiilor, aplicabil cel puțin spitalelor și dispensarelor din Sectorul 1 (dar preferabil dezvoltat la nivelul București-Ilfov);
  • Realizarea unui sistem de tip call-center care să integreze cabinetele medicilor de familie cu medicii specialiști din ambulatoriu (atât din sistemul public, cât și din sistemul privat), pentru o accesibilitate mai rapidă la specialist;
  • Realizarea unei legături digitalizate între comisia de handicap din cadrul Primăriei și Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București. Astfel, după ce se iau deciziile de handicap, se transmit în format digital la CASMB, pentru ca persoana să beneficieze de anumite drepturi. În prezent sistemul se bazează prin transmiterea documentelor pe suport de hârtie către CASMB, iar acest lucru face ca, de multe ori, bolnavii să fie nevoiți să facă drumuri suplimentare pentru înregistrare;
  • Creșterea ponderii serviciilor preventive față de cele curative și de recuperare-reabilitare, în acord cu recomandările Organizației Mondiale a Sănătății.
  • Dezvoltarea serviciilor de recuperare-reabilitare cu posibilitatea de reintegrare socio-profesională a unor categorii de pacienți sau pentru confortul altor categorii de pacienți unde recuperarea va contribui la sporirea calității vieții acestora și, potențial, la reintegrarea lor profesională;
  • Gestiunea cazurilor sociale împreună cu serviciile sociale și acordarea unui sprijin material pentru aparținători. Acestea trebuie considerate servicii sociale pentru sănătate publică și efortul trebuie susținut prin contribuție de la bugetul DGASPC-urilor.

Eficientizarea medicinei de familie și sprijin pentru medicii tineri

Principalele direcții de abordare în vederea eficientizării medicinei de familie sunt: (1) evaluarea necesarului pentru acest domeniu medical și (2) susținerea medicilor tineri pentru a pătrunde în piață și a-și putea deschide propriile cabinete.

Propunerea noastră este să creăm la nivelul sectorului o asociație cu medicii de familie pentru culege date precum câți pacienți au medicii de familie la nivel de sector, dar și pentru a putea identifica soluții privind atragerea medicii tineri în sector.

În ceea ce privește asigurarea eficientă a serviciilor de medicină de familie, credem că administrația publică locală trebuie să își concentreze eforturile în realizarea următoarelor proiecte prioritare:

  • Administrația publică locală trebuie să faciliteze o distribuție echilibrată geografic și demografic a cabinetelor de medicină de familie, astfel că este necesară analiza și tratarea situației în ceea ce privește numărul cabinetelor de medicină de familie raportat la numărul de locuitori;
  • Suplimentarea veniturilor medicilor de familie prin programe de implicare a acestora în comunitate, pentru promovarea prevenției medicale, a alimentației de calitate și a unui stil de viață sănătos.
  • În ceea ce privește medicii tineri care doresc să își deschidă cabinete de medicină familială, aceștia au nevoie de susținere specială întrucât se confruntă cu o serie de obstacole financiare firești la începutul carierei, imediat după încheierea perioadei de rezidențiat. Este important să încurajăm participarea lor la practica medicală în domeniu, mai ales în condițiile în care putem constata o medie de vârstă înaintată în domeniul medicinei de familie, multe dintre cadrele medicale active aflându-se aproape sau chiar dincolo de vârsta de pensionare.

Câteva dintre soluțiile pe care le putem implementa pentru ajutorarea medicilor tineri și, implicit, pentru a oferi pacienților mai multe opțiuni în alegerea unui medic de familie pe care să-l frecventeze cu încredere, ar fi:

  • inventarierea spațiilor neutilizate din administrarea Primăriei Sectorului 1 care ar putea fi transformate în cabinete medicale și punerea lor la dispoziția tinerilor medici absolvenți de rezidențiat;
  • program de finanțare de tip start-up pentru acoperirea cheltuielilor inițiale cu deschiderea unui cabinet de medicină generală, program care să fie adresat tinerilor medici;

Promovarea prevenției medicale, generale și dentare

Prevenția medicală, atât generală cât și dentară, este una dintre cele mai importante metode prin care putem să creștem eficient și organic calitatea vieții locuitorilor Sectorului 1.

Cu ajutorul prevenției reușim să câștigăm, în primul rând, o viață liniștită și sănătoasă la nivelul comunității. Timpul și resursele pe care o persoană bolnavă le pierde pentru tratarea unei afecțiuni patologice sunt, într-adevăr, considerabile, afectând nivelul vieții bolnavului, familiei cât și mediului lucrativ din care face parte.

Există două segmente de vârstă în rândul cărora promovarea prevenției medicale se poate face ușor, de către instituțiile abilitate. Aceste două segmente sunt copiii între 3-18 ani și persoanele de peste 40 de ani (ultimele studii certifică faptul că rata de apariție a problemelor patologice în orașele mari începe de la această vârstă).

Pentru copii se pot implementa programe de prevenție în unitățile și cabinetele școlare. În acest moment, cabinetele școlare au nevoie de personal precum: medici specialiști în medicina de familie, medici dentiști cât și asistente medicale.

Introducerea unor programe de educație medicală în școlile din Sectorul 1 sunt imperios necesare, acestea având ca rol combaterea diferitelor maladii apărute aproape în fiecare sezon la nivelul întregii capitale.

Colaborarea dintre Primăria Sectorului 1 și diferite ONG-uri ce deja se ocupă cu proiecte de sănătate publică trebuie susținută și intensificată. Colaborarea ONG- urilor cu o administrație publică locală pe care să o perceapă drept demnă de încredere și ca pe un partener real de dialog ar contribui, în primul rând, la identificarea rapidă a zonelor în care serviciile publice de medicină generală, dentară și de prevenție sunt deficitare, precum și la identificarea soluțiilor optime.

Primăria are, apoi, capacitatea de a aborda soluționarea problemelor într-o manieră sistemică, în limita competențelor sale, în beneficiul tuturor cetățenilor din sector, acolo unde ONG-urile au o capacitate redusă, punctuală, de suplinire a serviciilor necesare. Credem într-un parteneriat strâns alături de societatea civilă implicată și apreciem că aceste structuri trebuie invitate și sprijinite să își aducă în continuare contribuția în mod complementar eforturilor administrației publice locale.

Sănătatea elevilor din sector – o prioritate

REPER va realiza cel puțin următoarele două programe complexe:

  • Vor fi demarate programe împreuna cu ONG-urile specializate pentru implementarea elemente de medicina preventivă în școli, cu angrenarea elevilor în programe de instruire și programe aplicative;
  • Va fi demarat un program la nivelul tuturor școlilor privind detectarea cazurilor de diabet zaharat tip 2 pentru elevii din ciclul gimnazial, programul fiind demarat cu ajutorul ONG-urilor specializate.

Crearea unor centre medico-sociale de îmbunătățire a calității vieții

Categoria de vârstnici este grav afectată de singurătate, aspect ce contribuie la deteriorarea stării acestora de sănătate. Pacienții cronici cu boli, de asemenea, au nevoie să nu fie izolați.

Susținem crearea unor centre de socializare pentru vârstnici, utilizând spații existente aflate în administrarea Primăriei și comunicarea serviciilor oferite în cadrul acestora prin campanii de informare și mobilizare.

De asemenea, susținem înființarea unui centru integrat pentru persoane cu dizabilități (kinetoterapie, ergoterapie, asistență socială, psihoterapie).

Definirea unei strategii integrate de Sănătate la nivel de Sector și oraș

Avem nevoie de o strategie integrată care să garanteze alocarea resurselor în mod eficient către obiectivele strategic prioritare, cu caracter urgent și cu gradul cel mai mare de impact asupra sănătății cetățenilor. Totodată, susținem înființarea unui serviciu de Sănătate Publică și Prevenție în cadrul Primăriei de Sector care să monitorizeze indicatorii de sănătate.

Spitalele aflate pe raza Sectorului 1 au importanță națională, iar gestionarea acestora trebuie făcută ca parte dintr-un plan extins la nivel de țară și oraș. Din acest punct de vedere, trebuie analizată și validată decizia Primăriei Sectorului 1 de a înființa un nou spital de urgență în afara orașului.

Eficientizarea și transparentizarea cheltuielilor și investițiilor

Cheltuirea banilor publici trebuie să se realizeze cu eficiență și responsabilitate, după un plan strategic de dezvoltare care să urmărească direcțiile cele mai importante și urgente, în vederea asigurării unui impact cât mai mare asupra calității serviciilor medicale oferite pacienților în sistemul public. Este important ca acest plan strategic să pornească de la o evaluare a situației prezente în fiecare dintre unitățile sanitare aflate în administrarea Primăriei Sectorului 1 și să conțină proiectele și finanțarea investițiilor necesare de la caz la caz, pentru a le aduce la standarde europene.

Asigurarea resurselor umane

Sistemul medical din România, în general, și spitalele din Sectorul 1, în particular, se confruntă cu o lipsă acută de personal. Am putut constata cu toții că mărirea salariilor nu a stopat fenomenul migrației masive a medicilor și a personalului auxiliar pentru că problemele cu care se confruntă angajații în sistemul public de sănătate sunt mult mai complexe și au rămas, în continuare, neadresate.

Măsurile pe care le putem implementa la nivelul Sectorului 1 având ca scop retenția resurselor umane în sistem se axează, în principal, pe 3 direcții: (1) încurajarea implicării în proiecte comunitare și proiecte de cercetare, (2) susținerea formării profesionale continue (3) furnizarea unei infrastructuri și a dotarea spitalelor cu instrumentele necesare desfășurării activității în condiții decente.

Credem că încurajarea implicării personalului medical în proiecte comunitare are potențialul de a crea un atașament suplimentar față de comunitatea locală, o înțelegere mai profundă a nevoilor oamenilor din jur și a impactului pe care contribuția personală o poate avea asupra celorlalți. Acest atașament dobândit prin implicare poate contribui semnificativ, la nivel uman, la dorința de a continua proiectele începute pentru dezvoltarea comunității.

În ceea ce privește dezvoltarea profesională, susținem proiecte pentru formarea continuă, care să ofere personalului medical șansa de a crește din punct de vedere profesional aici, în țară. Printre proiectele pe care le putem susține la nivelul administrației locale, amintim: sprijin pentru participarea personalului la cursuri de învățare continuă, training-uri practice susținute de specialiști în domeniu din țară și din străinătate, acordarea unor facilități pentru medicii care participă în proiecte de cercetare în domeniul de specialitate sau în proiecte având ca obiect cercetarea interdisciplinară etc.

Nu în ultimul rând, pentru a simți un atașament față de meseria pe care o desfășoară, personalului medical trebuie să îi fie puse la dispoziție o infrastructură care să-i permită desfășurarea activității, precum și instrumentele medicale performante.