Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the loginizer domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/svvartpq/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Sectorul 1, sectorul educației – Iulian Hatmanu

Sectorul 1, sectorul educației

10 % din bugetul Primăriei Sectorului 1 va merge spre programe de învățământ.

Un sector al educației înseamnă pentru tine:
● Grădinițe, școli și licee în care copiii sunt în siguranță, atât înăuntru cât și în afară, în vecinătate și în drum spre casă. Fiecare școală și grădiniță trebuie să aibă Autorizație de Securitate la Incendiu
● Suficiente săli de clasă bine dotate, care să permită un program de educație prelungit și complex, inclusiv facilități de școală-după-școală și activități sportive și recreative.
● Centre de excelență și inovare pedagogică atât pentru copiii cu nevoi speciale cât și pentru cei supra-dotați, în colaborare cu Ministerul Educației Naționale.
● Suport pentru învățământ dual, tehnic-profesional și educație non-formală, pentru adaptare continuă la cerințele pieței muncii.
● Încurajarea învățământului superior și a cercetării aplicate pentru rezolvarea problemelor sectorului 1 și ale orașului (de exemplu soluții inovative de termoficare și energie verde).
●  Implicarea comunității în gestiunea și activitatea unităților de învățământ.

Contextul și viziunea

Fiind un pol economic și de dezvoltare, Sectorul 1 are și va avea în continuare o populație în creștere pentru care trebuie construite noi spații educaționale, în corelație cu strategia de dezvoltare urbană.
Importanța pe care actuala administrație publică locală o acordă educației este reflectată și în măsurile pe care le ia pentru referitor la spațiile în care învață zi de zi copiii din Sectorul 1. Acestea sunt responsabilitatea principală a administrației publice locale, iar aici sunt foarte mulți pași de făcut pentru ca actul educațional în școli nereparate, neautorizate și supra-aglomerate să devină istorie în Sectorul 1.
Lipsa de spațiu se datorează atât migrației spre școlile bune, dar și faptului că orașul a crescut, atât ca populație, cât și prin construirea de cartiere noi sau zone densificate recent, fără o dezvoltare a infrastructurii școlare pe măsură.
Obiectivele principale pentru domeniul educațional pentru Primăria Sectorului 1 sunt:

● Asigurarea unui mediu sigur, curat pentru copii pentru prevenirea răspândirii infecțiilor, dotarea unităților de învățământ cu echipamente specifice atât pentru asigurarea unei igiene adecvate cat și pentru adaptarea la noile condiții, de exemplu învățământ la distanță
● Recuperarea decalajului de spații educaționale adecvate, considerând cifra de școlarizare curentă și previzionată, atingerea standardului minim modern de calitate a spațiului și dotări și, cel mai important, progres spre obiectivul de 22 de elevi pe clasă și orar adecvat vârstei.
● Reevaluarea acoperirii cu servicii educaționale a Sectorului 1, inclusiv în scopul implementării și optimizării transportului public școlar.
● Gestionarea pentru calitate și eficiență a serviciilor auxiliare și de mentenanță.

Siguranța copiilor – grija numărul unu a administrației

Copii trebuie să învețe în locuri sigure. Pentru asta toate școlile, liceele și grădinițele din Sectorul 1 trebuie să aibă:
1. Autorizație de securitate la incendiu
2. Aer filtrat în clase

Pentru a ajunge adulți cu calități ce generează performanță, primăria va aloca în fiecare an 10% din bugetul local pentru programe de învățământ. Primăria Sectorului 1 va trebui de asemenea să faciliteze activitățile extrașcolare și să le finanțeze pe cele cu dimensiune socială, în corelație cu politicile sociale ale Sectorului 1. Obiectivul principal este cel al incluziunii.

Menționăm și următoarele măsuri adiționale pentru incluziune școlară la nivelul învățământului preșcolar și primar:

● Constituirea unui corp de experți (psihologi, sociologi, asistenți sociali) care să facă anchete sociale în momentul înregistrării de absențe și care să asigure recensăminte privind populația preșcolară din sector și raportări statistice;
● Evaluarea oferirii de facilități pentru localizarea cabinetelor de medicină de familie și medicină generală în apropierea unităților de învățământ, cu condiția prestării de servicii medicale către populația școlară în cadrul programelor inițiate de administrația locală, inclusiv parteneriate specializate de psihologie și logopedie.
● Condiționarea plăților sociale (efectuate de către Primărie) pentru familiile defavorizate de includerea copiilor în grădinițe și învățământul primar;
● Achiziția de rechizite, cărți, tablete și jocuri educaționale pentru copiii din familii defavorizate (va fi necesară definirea unică a familiei defavorizate, venit/membru de familie);
● Organizarea de tabere cu profil educativ;

Lansarea dezbaterii în unitățile școlare unde este nevoie privind instalarea de sisteme video de supraveghere în interiorul și exteriorul unităților de învățământ precum și protocoale de intervenție pentru asigurarea siguranței copiilor. Pentru buna implementare a tuturor măsurilor de asigurare a siguranței și securității copiilor, toate aspectele trebuie tratate integrat cu Poliția Română, Poliția Locală, ISU si instituțiile sociale.

Programul de construcție, renovare sau extindere a unităților școlare. Mult mai multe creșe și grădinițe

În paralel cu derularea proiectelor pilot de construcție și renovare vom începe și planificarea programului de reînnoire a spațiilor dedicate educației în Sectorul 1:

  • Evaluarea infrastructurii existente a unităților de învățământ;
  • Evaluarea acoperirii geografice și demografice a infrastructurii educaționale;
  • Clarificarea și dezvoltarea standardelor aplicabile, derivate din standardele educaționale și cele pentru clădiri publice (ex. Pactul Verde European, dotarea cu sisteme de ventilare/purificare a aerului cu recuperarea căldurii), prin implicarea centrelor de excelență și cercetare definite în capitolul următor;
  • Definirea unui standard de cost și sustenabilitate pentru întregul ciclu de viață al clădirilor (construcție și exploatare);
  • Identificarea spațiilor construite sau construibile care pot fi utilizate în zonele deficitare identificate;
  • Organizarea de concursuri de arhitectură pentru construcțiile noi, ce ar putea include cantine, săli de sport și bazine de înot.
  • Construirea de la zero a unei prime școli model din punct de vedere al spațiului, utilizării acestuia și dotărilor. Locația ar putea fi aleasă prin concurs, cu implicarea comunităților locale. O a doua școală modernă ar putea fi construită în parteneriat public-privat într-un cartier selectat pentru mărirea impactului proiectului pilot;
  • Definirea și testarea într-un proiect pilot unei abordări de renovare/modernizare planificată strict în perioada vacanței de vară, distribuită pe pachete de lucrări într-o planificare multianuală; Cele două proiecte vor funcționa ca prototip și vor permite optimizarea unui program la nivel de sector pentru revitalizarea întregului portofoliu de unități de învățământ.
  • Înființarea unei structuri pentru monitorizarea calității și siguranței în funcționarea instituțiilor de învățământ, fie că sunt activități prestate cu personal propriu sau servicii contractate (ex. curățenie, pază, mentenanță și reparații pentru clădire și dotări, utilități, pagină web pentru petiții, sesizări și reclamații etc.)
  • Solicitarea de către Primăria Sectorului 1 a evaluării realizate școlilor neperformante din sector și elaborarea unei strategii comune pentru remedierea problemelor identificate (i.e. aspectele ce țin sau pot fi asistate de administrația publică locală: dotări clase, pregătiri suplimentare, activități extra-școlare, pază etc.)

Mult mai multe creșe și grădinițe

Vom organiza o rețea de unități de tip creșă pe lângă marile companii sau clădiri de birouri, astfel încât să ne asigurăm că tinerele mame care doresc pot merge la muncă înainte de încheierea celor 2/3 ani de concediu de îngrijire a copiilor.

Firmele care organizează creșe și grădinițe pentru copiii angajaților vor beneficia de reducere de taxe și de alte facilități financiare.

În prezent, numărul de grădinițe private este cu o treime mai mare decât numărul celor publice, iar clădirile în care își desfășoară activitatea cele din urma necesită reabilitări importante. Credem ca implicarea Primăriei pentru a asigura un sistem de îngrijire și educație a copiilor de vârste preșcolare trebuie sa fie mult mai consistentă. Scopul este dublu ca și în cazul școlilor, acela de a asigura o dezvoltare corecta a copiilor și a permite părinților să desfășoare o activitate lucrativă fără presiuni orare excesive.

Conform cercetărilor în domeniu, perioada de a cărui dezvoltare cognitivă și socială depinde apoi tot restul vieții este cea între 0-6 ani.

În condițiile în care, concediul de creștere a copilului ia sfârșit la 2 ani, iar copilul intră la grădiniță la 3, este necesară acordarea de posibilități părinților pentru îngrijirea și educația ante-preșcolarului.

În cazul grădinițelor, asemeni școlilor din sectorul 1, numărul de copii într-o grupă depășește, în mai multe locații, 30 de copii.

În aceste condiții, ținând cont și de importanța reală în dezvoltarea copilului a existenței creșelor și grădinițelor disponibile în condiții decente, propunem identificarea acelor cartiere unde nu există suficiente creșe și grădinițe sau a construcțiilor cu această destinație care pot fi extinse astfel încât să realizăm un plan de acoperire a necesarului pe termen lung.

Suport educațional / Educație pentru viitor

Pentru asigurarea unui suport educațional adecvat în contextul actual al pandemiei de coronavirus, urgența o reprezintă dezvoltarea de abilități ale cadrelor didactice pentru desfășurarea procesului de învățare la distanță, crearea de conținut și/sau utilizarea diferitelor platforme si echipamente utilizate în procesul de învățare. Primăria Sectorului 1 la solicitarea asociațiilor profesionale din sector și în colaborare cu Inspectoratul Școlar și Casa Corpului Didactic va trebui sa faciliteze și să finanțeze acest proces.

De asemenea trebuie gândit un plan de dotări, care sa asigure desfășurarea cursurilor în condițiile in care jumătate din elevi vor fi prezenți fizic, iar cealaltă jumătate va asista on-line la lecții, alternativ.

De asemenea în vederea realizării unui act educațional care să răspundă necesităților viitorului, propunem următoarele măsuri:

  • Gândirea și realizarea unui program de bugetare participativă dedicat școlilor din sector, pentru susținerea performanței și a inovației educaționale;
  • Realizarea unor programe integrate pentru un stil de viață sănătos, axate pe nutriție, educație alimentară și educație de medicină preventivă, medicină preventivă și sport;
  • Înființarea unui centru de excelență pentru elevii supradotați, pentru care se asigură un spațiu adecvat și profesori care să folosească metode adecvate de predare;
  • Înființarea unui centru local de cercetare didactică și formare profesională, inclusiv consilierea cadrelor didactice pentru scrierea de proiecte eligibile pentru finanțare. O eventuală reformă a învățământului trebuie să se bazeze pe date, pe reacția elevilor și impactul unor activități centrate pe lucrul în echipă, aplicații practice, mediu nonformal de învățare, învățare prin experiment și digitalizare. Acest centru trebuie să colaboreze cu mediul privat și ONG-uri pentru cursurile de dezvoltare profesională a cadrelor didactice;
  • Definirea de școli și programe pilot pentru programe educaționale derivate din cele trei centre de mai sus, în colaborare cu Inspectoratul Școlar și alte entități subordonate Ministerului Educației;
  • Centru mixt cultural și de documentare (bibliotecă și alfabetizare digitală) pentru copii și tineri.

Consiliile de administrație ale acestor entități vor fi formate din reprezentanți ai primăriei, reprezentanți votați de Consiliul Local, dar și din reprezentanți propuși și votați de asociațiile profesionale și comunitare.

Un program de educație prelungit și complex

Școala trebuie sa fie în centrul unui proces educațional care sa includă în afara orarului strict școlar, activități conexe care sa asigure pentru toți copiii un acces la un program prelungit de la 8h00 la 18h00, într-un mediu prietenos și sănătos.

În acest sens, vom iniția un proiect pilot, extins după primul an de mandat la câte zece școli pe an, pentru a crea scoală contemporană. Începând de la arhitectura școlii, vom restructura amenajarea clădirilor: avem nevoie în școli de spații care să asigure studiul individual (formare autonomă), spații care să permită lucrul în grupuri mici și mari, spații pentru organizarea timpului de relaxare activă sau pasivă, laboratoare moderne și echipate, bancuri de lucru pentru activități practice, spații în aer liber pentru practicarea sporturilor și săli de sport dotate. Un spațiu educațional modern și adaptat a devenit astăzi un ingredient cheie în reușita educației.

Posibilitatea de a organiza activități extra-școlare în școală este limitată de spațiul disponibil. Spațiul disponibil inclusiv pentru aceste activități va crește, însă, pe măsura implementării planului pentru infrastructură educațională în Sectorul 1.

Activitățile extrașcolare în școală vor fi voluntare, centrate pe elev, dar și în strânsă relație cu nevoile și opțiunile părinților. Există și o piață competitivă pentru aceste servicii, piață pe care administrația publică trebuie să o stimuleze. Suplimentar, vom încuraja activitățile extrașcolare și sportive împreună cu părinții în incinta școlii, în weekend, inclusiv prin hibridizarea cu activități non-formale dedicate adulților de toate vârstele.

Pentru asigurarea incluziunii și pentru a asigura o prezenta cat mai îndelungată a copiilor din medii defavorizate din mediul școlar și conex școlar, Primăria Sectorului 1 va studia posibilitatea acordării de facilități acelor centre ce vor asigura accesul pentru categorii defavorizate, serviciile putând fi decontate eventual pe baza de vouchere emise de către primărie.

Învățământ dual și tehnic-profesional atractiv

Propunem drept măsură de bază dotarea completă a laboratoarelor de fizică, chimie, biologie, tehnologie cu materiale didactice pentru facilitarea învățării prin experiment.

În acest moment, insuficiența unor măsuri consecvente de promovare a învățământului profesional și tehnic, dublată de nivelul foarte scăzut de pregătire a absolvenților de gimnaziu care accesează acest tip de învățământ, cu impact negativ asupra rezultatelor la examene și în privința inserției pe piața muncii după absolvire, este o realitate care se resimte în consecințe la nivelul Bucureștiului.

Administrația publică trebuie să fie un catalizator pentru dezvoltarea învățământului dual și relația cu actorii economici regionali. Primăria va organiza periodic întâlniri între reprezentanți ai angajatorilor si reprezentanți ai învățământului tehnic-profesional pentru identificarea cerințelor privitoare la calificarea personalului ale mediului de afaceri local.

Astfel, primăria Sectorului 1 poate juca un rol vital cu privire la conectarea mediului de afaceri cu școlile și universitățile din sector și extinderea claselor de învățământ dual – unde mediul privat poate educa, crește și forma noi specialiști. Aceste colaborări vor permite o cunoaștere mai bună de ambele părți a realităților din piața muncii și specificul activităților din mediul privat.

Propunem implicarea, măcar informală, a minim unui reprezentant al învățământului superior și respectiv al mediului economic regional în consiliile de administrație ale unităților de profil.

 

Învățământ superior și cercetare

Învățământul superior joacă rolul de catalizator pentru inovație și dezvoltare economică și este furnizor de forță de muncă de înaltă calificare.

Înființarea primului HUB de INTELIGENTA ARTIFICIALĂ care să fie dedicat învățământului, administrației locale și cercetării, pus la dispoziția învățământului superior din sectorul 1. În parteneriatul nou creat cercetătorii, studenții și administrația vor colabora având ca scop comun monetizarea proprietății intelectuale comune.

Universitatea București, Universitatea Politehnică București, Academia de Studii Economice și Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București sunt nucleele dezvoltării economiei orașului prin cercetare și inovație.

Pentru a rămâne competitiv, atât Sectorul 1, cât și întregul oraș trebuie să asiste universitățile de top în asigurarea suportului necesar pentru învățământ și cercetare.

Astfel, obiectivul Primăriei Sectorului 1 este încurajarea performanței și centrării pe rezultatul educațional integrat în mediul economic și social al orașului, prin:

  • Facilitarea legăturilor între hub-urile de antreprenoriat și cele de cercetare;
  • Asigurarea unui sistem de finanțare a studenților doctoranzi și a activității de cercetare a acestora pe bază de competiții organizate semestrial, cu linii de finanțare centrate strategic pe dezvoltare urbană și problemele orașului, tehnice și sociale;
  • Crearea de hub-uri tematice (ex. hub pentru start-up-uri în zona Academiei de Studii Economice).

Educație nonformală

Primăria Sectorului 1 poate implementa următoarele măsuri pentru dezvoltarea de programe privind participarea adulților la învățarea pe parcursul vieții:

  • Înființarea centrului comunitar de învățare continuă Sector 1;
  • Cooptarea de ONG-uri care sa propună proiecte ce vor fi finanțate de către Primăria Sectorului 1 în urma unor concursuri (ex. cursuri de educație financiară, cursuri de utilizare a calculatorului, stimularea învățării prin organizarea de jocuri și concursuri, cursuri de limbi străine);
  • Finanțarea de către Primăria Sectorului 1 de cursuri în instituții de învățământ superior pentru vârstnici;
  • Susținerea de programe de training în parteneriat cu societăți ce doresc să angajeze personal, companiile urmând apoi să selecteze angajați din rândul participanților la aceste programe. Cei ce nu au fost selectați vor putea intra în programe de reorientare către alte cursuri, reorientare profesională asigurată de experți (psihologi, sociologi) în urma unor evaluări.

Implicarea comunității

Susținem implementarea unei platforme online de feedback care sa poată fi accesată de părinți, inclusiv de elevi – de la o anumită vârstă.

Prin intermediul acestei platforme se pot înregistra plângeri, propuneri, solicitări care, dacă este cazul, vor fi direcționate către școală sau se vor lua măsuri la nivel de minister sau autorități regionale. Este foarte important ca părinții sa poată face sesizări fără teama de repercusiuni asupra copiilor (lucru foarte des întâlnit în momentul de față). Prin includerea opțiunii de sesizare anonimă se poate oferi o soluție la această situație.

De asemenea în colaborare cu asociațiile de părinți vom efectua periodic sondaje de satisfacție a părinților/elevilor, referitoare la activitățile derulate de către Primăria Sector 1.

Primăria Sectorului 1 are datoria de a crea conexiuni între asociațiile de cartier, asociațiile de părinți, asociațiile de IMM-uri, asociațiile furnizorilor de servicii de specialitate (after-school, servicii medicale și de suport educațional) în vederea implementării de proiecte la nivel local de îmbunătățire a experienței de învățare a copiilor.